Czy moje dziecko widzi dobrze?

img1Wszyscy troszczący się o swoje dzieci rodzice przeżywają rożnego rodzaju rozterki związane ze swoimi pociechami. Większe, mniejsze, ale sprowadzające się właściwie do jednej najważniejszej kwestii: czy moje dziecko rozwija się prawidłowo, czy niczego nie przeoczyłem? Wzrok to najważniejszy z ludzkich zmysłów. Aż 80% informacji dociera do naszego mózgu za pośrednictwem oczu. Nie dziwi więc fakt, że jakiekolwiek zaburzenia w tej dziedzinie mogą upośledzać ogólny rozwój dziecka. Problem polega na tym, że często nawet najtroskliwsi rodzice nie wiedzą na co zwrócić uwagę. Przeczytanie wszystkich znaków na tablicy okulistycznej to nie wszystko. Warto dokładnie poobserwować swoje dziecko.

 

Sprawdź, czy twoje dziecko:

  • przekręca głowę, by lepiej widzieć
  • przechyla głowę na jedną stronę
  • mruży oczy, zamyka lub zasłania jedno oko
  • często wpada na różne przedmioty
  • szybko się męczy
  • a może jedno oko ustawia się do wewnątrz lub na zewnątrz, inaczej niż drugie?

Częstym błędem popełnianym nie tylko przez rodziców jest założenie, że dziecko samo nam powie, że widzi źle, niewyraźnie, podwójnie. Dziecko nie wie jak powinno widzieć, więc to od nas dorosłych zależy, czy wyłapiemy niepokojące sygnały. Dzieci szkolne należy też obserwować przy odrobiniu prac domowych.

Sprawdźcie czy:

  • trzyma książkę nienaturalnie blisko
  • często traci wątek przy czytaniu
  • pomaga sobie palcem lub długopisem podczas czytania
  • trze oczy nawet po krótkim czasie czytania
  • nie jest w stanie czytać nawet przez krótki czas
  • ma kłopoty z koncentracją
  • unika odrabiania pracy domowej.

Jeśli powyższe zdania brzmią znajomo wart zrobić badania oczu. I tu ważna sprawa. Nie ograniczamy się do badania okulistycznego. Okulista sprawdzi ostrość wzroku, czy nie ma żadnych chorób oczu i czy nie potrzeba okularów korygujących wadę wzroku. Jednak to nie wszystko. U takich dzieci konieczne jest wykonanie badania ortoptycznego. Polega ono na sprawdzeniu ruchomości oczu, ustawienia, konwergencji, stanu widzenia obuocznego. To podczas takiego badania można określić właściwą współpracę między oczami, wykryć podwójne widzenie lub brak widzenia trójwymiarowego.

Czujność rodziców powinny wzbudzić też skargi dziecka na bóle i zawroty głowy czy chorobę lokomocyjną. W większości przypadków odpowiednio dobrana korekcja okularowa, zastosowanie pryzmatów, ćwiczeń ortoptycznych lub pleoptycznych pozwala na poprawę widzenia.