Kompleksowe terapie w okulistyce dziecięcej
Mózg to najpotężniejsze narzędzie w ludzkim ciele. Rzeczy, które potrafi są zadziwiające. Widzimy, słyszymy, czujemy, smakujemy, ale też poruszamy się, myślimy, radujemy i smucimy. Zasób wiedzy, który jesteśmy w stanie przyswoić jest tak ogromny, że odruchowo dzielimy go na poszczególne dziedziny. Nie inaczej jest w medycynie.
A przecież człowiek jest całością. Widać to bardzo dokładnie na przykładzie terapii widzenia oraz ćwiczeń ortoptycznych. Dostosowując się do najnowszych badań, rehabilitacja nie obejmuje tylko pobudzania oczu do pracy, ale poprzez inne zmysły, a zwłaszcza zmysł równowagi, uczy mózg prawidłowo widzieć.
Holistyczne podejście do leczenia wad wzroku u dzieci
Układ przedsionkowy, a co za tym idzie równowaga, to pierwszy w pełni wykształcony zmysł dziecka. To dzięki niemu dziecko uczy się najpierw przekręcać, siadać, stać i chodzić. Jakiekolwiek zaburzenia w tym układzie mogą pociągnąć za sobą zmiany we wszystkich innych układach. Dlatego ruch dla dziecka jest równie ważny jak jedzenie, picie i sen. Pobudza on tworzenie nowych połączeń nerwowych w mózgu, pozwala również na zmianę nieprawidłowo wytworzonych szlaków. To dzięki niemu dziecko nabywa nowe umiejętności i przyswaja wiedzę.
Ogólnorozwojowe ćwiczenia w okulistyce dziecięcej
Dlatego w nowoczesnej ortoptyce oraz terapii widzenia wiele ćwiczeń wykonujemy na równoważniach, huśtawkach i piłkach. Stymulujemy współpracę między oczami i całym ciałem. Dzięki temu uzyskujemy poprawę ostrości wzroku oraz wytwarzamy widzenie stereoskopowe (czyli przestrzenne). Okazuje się, że wiek nie jest już ograniczeniem w leczeniu, choć oczywiście im wcześniej tym łatwiej o postępy.
Całościowe podejście do leczenia zeza i niedowidzenia obejmuje również zalecenia pracy w domu. Oprócz odpowiednich ćwiczeń wzrokowych jednym z nich jest ruch na świeżym powietrzu, zabawa na huśtawkach i karuzelach.
Bardzo przystępnie o wpływie ruchu na procesy poznawcze u dzieci przedstawia dr Carla Hannaford – neurofizjolog i pedagog w swojej książce „Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej”. Informacje tam zawarte wykorzystują w pracy specjaliści wielu dziedzin: ortoptyści, optometrysci, pedagodzy, neurofizjolodzy i rehabilitanci. Pamiętajmy, że widzenie w niewielkim procencie odbywa się w oczach. Reszta – nawet 90% całego procesu odbywa się w mózgu. Dlatego dbajcie o wszechstronny rozwój waszego dziecka poprzez pobudzanie mózgu do tworzenia nowych połączeń. Nie ma lepszego sposobu niż ruch.