Jak zadbać o wzrok dziecka?
Przygotowując się do nowego roku szkolnego, rodzice wiele czasu i uwagi poświęcają skompletowaniu właściwej wyprawki. Nowy plecak, piórnik, zeszyty – jest w czym wybierać. Ale w tych przygotowaniach umyka jeden bardzo ważny element – badanie wzroku.
Rozpoczynając naukę, dzieci zaczną wykorzystywać zmysł wzroku w sposób niezwykle intensywny. Wszelkie zaburzenia mogą przełożyć się na problemy w nauce, czasami w ogóle nie utożsamiane z wysiłkiem wzrokowym. Bóle głowy, karku, kłopoty z koncentracją, czasem nawet podejrzenie ADHD, to wszystko może mieć początek w niewykrytych zaburzeniach pracy oczu. Aby temu zapobiec badanie wzroku powinno być obowiązkowym elementem „wyprawki szkolnej”.
Badanie wzroku u dzieci powinno sprawdzać wszystkie aspekty pracy wzrokowej. Dlatego ważne, aby badaniu okulistycznemu towarzyszyło badanie ortoptyczne.
Wizyta z dzieckiem u okulisty
W badaniu okulistycznym lekarz okulista sprawdza przede wszystkim stan zdrowia oczu. Posługując się lampą szczelinową i wziernikiem ogląda poszczególne elementy oka, określając ewentualne odstępstwa od normy. Okulista bada również ostrość wzroku i ewentualne występowanie wad wzroku. Aby badanie u dzieci było dokładne zazwyczaj poprzedzone jest podaniem kropli rozszerzających źrenice. Potem za pomocą autorefraktometru lub skiaskopii lekarz określa wielkość wady wzroku i w razie konieczności przepisuje okulary korekcyjne.
Badanie ortoptyczne u dziecka
Badanie ortoptyczne nie zastępuje badania okulistycznego, jest jego uzupełnieniem. Skupia się na funkcjonowaniu układu wzrokowego: prawidłowym ustawieniu i ruchomości oczu, napięciu akomodacji, widzeniu przestrzennym, czyli tych aspektach, które uczniowie wykorzystują na co dzień.
W badaniu ortoptycznym wykorzystuje się wiele ciekawych dla dzieci elementów. Są to kolorowe okulary, książeczki trójwymiarowe, specjalne szkła, zmieniające sposób widzenia. Badanie to jest lubiane przez dzieci, a specjalistom dostarcza wielu cennych informacji o pracy oczu.
Ważne jest uświadomienie rodzicom, jak niezastąpiony w nauce jest zmysł wzroku. Większa część dzieci trafiająca na badanie oczu z poradni pedagogiczno-psychologicznych ma jakieś zaburzenia: ustawienia oczu, sprawności akomodacji lub niewyrównane wady wzroku. Ponieważ dzieci w określony sposób widzą „od zawsze” nie zgłaszają rozmycia obrazu, nieostrego lub podwójnego widzenia. Trudności w szkole najpierw są konsultowane z pedagogiem lub psychologiem. To od nich najczęściej rodzic słyszy zalecenie badania okulistycznego lub ortoptycznego.
Noszenie okularów, ćwiczenia ortoptyczne i prawidłowa higiena wzroku są pomocne w osiągnięciu sukcesu edukacyjnego. Dzięki prawidłowemu widzeniu dziecko może w pełni wykorzystać swój potencjał intelektualny. Dlatego warto już dziś umówić dziecko na badanie oczu.